Den teknologiske front udvikler sig hele tiden. Det er dog ikke en overraskelse, fordi hvis man kigger på de største virksomheder på SP500, så er mange af dem inden for denne branche. Branche defineres her meget bredt, da mange af virksomhederne er forskellige, men det de har til fælles er selvfølgelig, at de er høj-teknologiske virksomheder. Mange af dem har forretningsmodeller der udelukkende er baseret på salg af information. Her kunne vi nævne Facebook som et meget godt eksempel.
Mere fokus på miljøet
Miljøet er i fokus, når vi snakker om fødevarer. Prøv lige at tænke på, at hvis vi bare går 5 år tilbage, så var det ikke så normalt at drikke havremælk. I dag er det nærmest standarden på alle kaffebarer i København, og hvis man drikker almindelig mælk sådan nogle steder, så bliver man nærmest set ned på. Havremælk smager også godt, men det er mere udviklingen der er imponerende her. Vi ser samme fokus på miljøet inden for krypto-branchen. Det er altså den branche, der har med kryptovalutaer at gøre. Her har en af de helt store spillere valgt at fokusere på proof of stake, som er et meget mere miljøvenligt alternativ sammenlignet med modsætningen, som hedder proof of work. Klik her for at læse mere om proof of stake.
Store opkøb
Gaming er også præget meget af forskellige teknologier, og giganten Microsoft er en kæmpe producent af forskellige teknologier. De har valgt at købe Activision Blizzard (dem som har lavet World of Warcraft og mange andre populære spil) for et astronomisk højt beløb i kontanter. Der er også blevet lavet en del andre store opkøb, så der må være en eller anden stor plan bag det hele, som vi ikke lige kender til.
Nye strategier
Microsoft har en ny strategi, som vi kunne se på deres store opkøb. Facebook (nu Meta) har også valgt at ændre deres strategi meget og fokusere på det de kalder for “the metaverse”. Dette kommer nok til at påvirke os rigtig meget, hvis det bliver til en stor ting. Det vil tiden vise.